Het lijkt me goed om eens stil te staan bij de soorten kerkzang die er tegenwoordig zijn. Ik beperk me in dit artikel hoofdzakelijk tot alleen Nederland.
De Psalmen nemen sinds het begin van de christelijke kerk een voorname plaats in de liturgie en ook in het gebed. Het protestantisme zingt met name de berijmde Psalmen en een aantal (per kerk verschillend) gezangen. De berijming "Laus Deo salus populo" (1773), ook wel de "oude psalmberijming" genoemd, is in een deel van deze kerken nog altijd in gebruik. Wel zijn in de hervormde bundel van 1938 enkele fouten in ritmiek en melodie verbeterd. Met goedkeuring van de Interkerkelijke Stichting voor de Psalmberijming verscheen in 1961 als proef en in 1968 definitief een nieuwe psalmberijming waaraan vele hedendaagse dichters meewerkten. Deze berijming staat bekend als de "nieuwe psalmberijming", is in het in 1973 verschenen Liedboek voor de Kerken opgenomen en in een groot aantal kerken ingevoerd. In de anglicaanse kerken worden de Psalmen onberijmd gezongen, evenals in lutherse kerken in de Verenigde Staten. In de nieuwe liturgische boeken van de Rooms-Katholieke Kerk, zoals het Graduale simplex, is nog steeds antifonaal en responsoriaal psalmgezang te vinden. In de Latijnse mis worden psalmdelen vooral gebruikt bij de intocht, tussen de lezingen, als tussenzang en als gezang tijdens de offerande en de communie.
Naast
de Psalmen spelen ook gezangen een
belangrijke rol in de protestantse
kerken. In het bevindelijk-gereformeerd protestantisme wil men de in de kerkdienst te zingen
gezangen beperken tot liederen waarvan geacht wordt dat de stof hiervan rechtstreeks ontleend is
aan de Bijbel. Deze opvatting leeft vooral bij leden van de bevindelijk-gereformeerde kerken (is een gedeelte van de
Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland, de (Oud) Gereformeerde
Gemeenten (in Nederland), een gedeelte van de Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland en de Hersteld Hervormde Kerk). In deze kerken heeft men de keuze uit slechts 12 gezangen om te zingen tijdens de erediensten. Andere kerken staan hier anders in. Nadat
in 1933 een bundel van 29 gezangen ingevoerd werd, volgde een grondige
herziening en uitbreiding. Hierbij kwam het tot een nauwe samenwerking tussen
commissies vanuit hervormden en gereformeerden, waarbij zij tekst en
melodie in verband met elkaar brachten. In 1961 kwam in de gereformeerde
kerken een bundel van 119 gezangen tot stand. Onderling overleg leidde in 1972
tot de vorming van de Interkerkelijke Stichting voor het Kerklied, waarin
hervormden, gereformeerden, remonstranten, lutheranen en doopsgezinden
samenwerkten. In 1973 verscheen het Liedboek voor de Kerken (met hierin 491 gezangen naast de Psalmen), dat door de meeste
protestantse kerkelijke gemeenten ingevoerd werd als leidraad voor de samenzang in de kerkdiensten en in het overige kerkelijke leven. In 2013 verscheen opnieuw een nieuw liedboek: "Liedboek. Zingen en bidden in huis en kerk". De redenen hiervoor zijn (zie: http://www.liedboek.nl/over-het-liedboek/waarom-een-nieuw-liedboek): er zijn sinds 1973 veel nieuwe liederen verschenen, er was behoefte aan andersoortige liederen (veel kerken zijn sinds 1973 pluriformer geworden) en de kerkdiensten zien er anders uit dan in 1973. Vele kerkelijke gemeenten hebben dit liedboek aanvaard als vervanging van het liedboek uit 1973.
Een ander soort christelijke zang is de hymne. Het woord "hymne" kent zowel een wereldlijke als een christelijke betekenis. De wereldse betekenis van "hymne" is: nationaal volkslied. De christelijke betekenis van "hymne" is: gewijde muziek tot eer van God. In Engeland is de betekenis weer iets anders: een hymn is daar synoniem voor kerklied.
Een ander soort christelijke zang is de hymne. Het woord "hymne" kent zowel een wereldlijke als een christelijke betekenis. De wereldse betekenis van "hymne" is: nationaal volkslied. De christelijke betekenis van "hymne" is: gewijde muziek tot eer van God. In Engeland is de betekenis weer iets anders: een hymn is daar synoniem voor kerklied.
De gregoriaanse zang komt oorspronkelijk
van paus Gregorius de Grote, die rond het
jaar 540 geboren werd. Tussen 589 en 604 was hij paus. Het Romeinse gezang
bouwde hij opnieuw op en hij herzag deze. In zijn poging om de kerk van Rome te
versterken, moedigde Gregorius sterk de gelijkvormigheid van de stijlen in de
eredienst aan. De verschillende Latijnse liturgieën werden opgenomen in die van
Rome. Gregoriaanse zang is eenstemmig. De
gregoriaanse gezangen zijn grotendeels gezet op Schriftteksten; om die reden
heeft het gregoriaans een grote religieuze waarde en is zij niet voor niets nog
steeds de eerste liturgische zang van de kerk. Het gregoriaans is gezongen
tekst. Tegenwoordig
wordt gregoriaans nog in verschillende abdijen, onder andere in Nederland,
gezongen. Er bestaan ongeveer 3000 gregoriaanse gezangen.
De Opwekkingsliederen
worden in veel christelijke kerken gezongen. Aanvankelijk alleen binnen
de pinksterkerken, later ook in andere kerken (bijvoorbeeld in
evangelische- en baptistenkerken). Er worden ook in de charismatische
beweging van de Rooms-Katholieke
Kerk Opwekkingsliederen gezongen. Opwekkingsliederen worden begeleid
door een praiseband in plaats van een orgel. Vooral veel
jongeren vinden deze liederen meer aanspreken dan bijvoorbeeld de Psalmen en
de gezangen. Binnen
de reformatorische gezindte bestaan veel bezwaren tegen deze liederen,
maar ook tegen de wijze van muziek. Hoe
komt het dat de evangelische- en de pinkstergemeenten deze zang hebben?
Omdat
ik benieuwd was hoe het er in zo'n gemeente aan toe gaat, ben ik zelf in
een dergelijke gemeente op bezoek
geweest. Ik raakte in gesprek met een lid van de betreffende gemeente en
hij zei dat het niet uitmaakt in welke
kerk je zit. Dat is naar mijn mening deels waar, want het gaat ten diepste om bekering, in welke kerk je ook zit; toch dienen we er ook op te letten dat het Woord zoveel mogelijk zuiver gepreekt wordt. In de kerk van het betreffende lid stonden
verschillende drumstellen opgesteld en er waren gitaren aanwezig. Hij
zei ook
dat er verschillende mensen vanuit een gereformeerde kerk zich bij zijn
gemeente aangesloten hebben. Hoe zou dit komen? Ik denk dat
de muziek en de tekst van de Opwekkingsliederen gerichter en gemakkelijker
te
begrijpen zijn dan de psalm- en de gezangteksten en de melodieën hiervan.
Nog een ander soort is de gospel of de gospelmuziek.
De gospelmuziek komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten. De slaven
uit
Afrika brachten deze muziek mee. De muziek richt zich voornamelijk op
het leven
na de dood. Omdat
de term "gospel" nauwelijks meer gebruikt wordt in het christendom,
wordt deze tegenwoordig ook wel aangeduid als "black gospel". Enkele
gospelartiesten zijn Michael W. Smith, Stacie Orrico en Curtis Chapman.
Gospelmuziek
wordt echter niet zozeer als samenzang in de kerk gebruikt, hoewel
bepaalde
onderdelen, bijvoorbeeld Worship, wel binnen bijvoorbeeld
pinkstergemeenten
gebruikt worden. In de
gereformeerde gezindte is men vaak negatief over gospel, maar we moeten
natuurlijk rekening houden met de afkomst van deze muziek. Gospelmuziek
wordt
vooral gemaakt door negroïde mensen. Ze zijn op deze manier gewend om
God te
eren. Deze mensen kennen vaak de Psalmen bijvoorbeeld weer niet. Toch
denk ik dat het de voorkeur verdient om de Psalmen te zingen, omdat de gospelmuziek
zich kenmerkt door een niet altijd Bijbelvaste
tekst en een muzieksoort die niet of nauwelijks van popmuziek te onderscheiden is.
Hoe
bepalen we welke zang het meest verantwoord is? We
kunnen op de tekst letten. Ook kunnen we letten op de stijl van de
muziek. We kunnen
ook kijken naar wat de Bijbel hierover zegt. Het is niet verkeerd om naast de Psalmen ook gezangen en geestelijke liederen te zingen (zie Efeze 5:19 en Kolossenzen 3:16). Dat geldt dus ook voor in de kerkdienst. Wel denk ik dat juist in de Psalmen, naast het feit dat deze in de Bijbel zijn opgenomen, veel heilsfeiten en vele stadia in het christenleven naar voren komen. Jezus zegt ook dat alles wat over Hem geschreven staat in de Wet van Mozes, en in de Profeten, en in de Psalmen, vervuld is geworden (zie Lukas 24:44). Niet voor niets werd door de bekende kerkhervormer Maarten Luther de Psalmen "de Bijbel in het klein" genoemd. Wel denk ik dat de opstanding van Christus wat minder naar voren komt in de Psalmen, hoewel dat ook niet afwezig is. In Psalm 22 bijvoorbeeld zingt allereerst David over zijn lijden (het is een Psalm van David, zie het eerste vers), maar het lijden dat in deze Psalm naar voren komt, is wel het meest vervuld in Jezus Christus. Maar het blijft niet alleen bij het lijden: de HEERE heeft de ellendige niet verlaten (zie vers 25). De HEERE komt om de aarde te oordelen (zie Psalm 98:9). De Heere Jezus Christus zal bij Zijn wederkomst de levenden en de doden oordelen (zie 2 Timotheüs 4:1).
David schrijft dat de Heere hem een nieuw lied gaf (zie Psalm 40:4). Meerdere Bijbelse personen zongen tot eer van God en dat bleef zeker niet zonder gevolgen. Paulus en Silas zongen en de deuren van de gevangenis waar ze in geworpen waren, gingen open (zie Handelingen 16:25-26). Ze zongen niet voor eigen eer of voor geld. Het vermaant ons om God te zoeken met geheel ons hart. Dat onze zang tot eer is van de levende God.
Psalm 40:2 (psalmberijming 1773)
Hij geeft m'opnieuw een danklied tot Zijn eer,
Een lofzang; velen zullen 't zien,
En God eerbiedig hulde biên;
Hem vrezen, en vertrouwen op den HEER'.
Wel hem die 't Opperwezen
Dus kinderlijk mag vrezen,
Op Hem vertrouwen stelt,
En, in gevaar, geen kracht
Van ijd'le trotsaards wacht;
Van leugen, of geweld.
Zingen: http://www.online-bijbel.nl/psalm/40/2
Zingen: http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID=40&psvID=2
David schrijft dat de Heere hem een nieuw lied gaf (zie Psalm 40:4). Meerdere Bijbelse personen zongen tot eer van God en dat bleef zeker niet zonder gevolgen. Paulus en Silas zongen en de deuren van de gevangenis waar ze in geworpen waren, gingen open (zie Handelingen 16:25-26). Ze zongen niet voor eigen eer of voor geld. Het vermaant ons om God te zoeken met geheel ons hart. Dat onze zang tot eer is van de levende God.
Psalm 40:2 (psalmberijming 1773)
Hij geeft m'opnieuw een danklied tot Zijn eer,
Een lofzang; velen zullen 't zien,
En God eerbiedig hulde biên;
Hem vrezen, en vertrouwen op den HEER'.
Wel hem die 't Opperwezen
Dus kinderlijk mag vrezen,
Op Hem vertrouwen stelt,
En, in gevaar, geen kracht
Van ijd'le trotsaards wacht;
Van leugen, of geweld.
Zingen: http://www.online-bijbel.nl/psalm/40/2
Zingen: http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID=40&psvID=2
Machiel Lock
Geen opmerkingen:
Een reactie posten